سئو میزبانی وبهمانطور که می دانید، هاستینگ یا میزبانی وب، سرویسی است که سایت های زیادی در ایران ارائه می دهند و در واقع سخت افزاری است که سایت شما بر روی آن اجرا شده و به کاربران عرضه می شود.

 

سئو و گوگل ترندز

رقابتی بودن میزبانی وب و ثبت دامنه در ایران باعث شده که سایت های هاستینگ لینوکس و ویندوز روی به عرصه ی بهینه سازی سایت بیاورند. یکی از روش هایی که شما می توانید بفهمید یک کلید واژه رقابتی است، استفاده از سرویس Google Trends می باشد. بیایید نگاهی به کلید واژه های مهم میزبانی سایت بیاندازیم:

 

میزبانی وب

این کلید واژه یکی از رقابتی ترین واژه های هاستینگ و میزبانی می باشد. از آنجایی که واژه وب کوتاه است، کاربران ترجیح می دهند بجای “میزبانی وب سایت” یا “میزبانی سایت” از این کلید واژه استفاده کنند. پس شاید بشود فرض کرد که این مهمترین کی ورد هاست سایت می باشد. به گراف استقبال گوگل ترندز توجه کنید:

میزبانی وب گراف گوگل ترندز

همانطور که می بینید، میزبانی وب در یک روند تقریبا یکنواخت قرار دارد و از سال 2011 به این ور، کمی از استقبال آن کاسته شده است.

 

هاست لینوکس

“هاست لینوکس” همانطوری که در شکل زیر مشاهده می کنید به اندازه ی “میزبانی وب” مورد استقبال کاربران قرار گرفته است و همچنین دیده می شود که تا ماه می 2012 یک سقوط نسبی داشته و سپس دوباره روی بورس برگشته است!

هاست لینوکس گوگل ترندز

اگر به پایین برگه نگاه بیاندازید، متوجه می شوید که در کنار این کلیدواژه ی اصلی، تعدادی کلید واژه های فرعی نیز دارای امتیاز هستند و شما می توانید مهمترینِ آنها را مشاهده کنید:

هاست رایگان گوگل ترندز

هاست رایگان

از آنجایی که ایرانیان عزیز علاقۀ وافری به کلمه ی “رایگان” دارند، می توان پیش بینی کرد که “هاست رایگان” نیز در کنار دیگر واژه ها + رایگان از استقبال عمومی چشمگیری برخوردار باشد. با نگاه به ترند زیر همین پدیده را نیز مشاهده می کنیم:

هاست رایگان گوگل ترندز Google Trends

می بینیم که هاست رایگان و مفتی نه تنها پر استقبال است، بلکه هر روز هم به علاقمندی آن افزوده می شود!

ثبت دامنه (Domain)

“ثبت دامنه” یا دامین یکی دیگر از سرویس هایی است که شرکت های هاستینگ در کنار سرویس میزبانی وب ارائه می دهند. ثبت دامنه ولی یکی از خدمات کم در آمد بازار است، ولی چاره ای نیست زیرا شرکتی که هاست ارائه می دهد، باید دامنه هم برای کاربر به ثبت برساند. معمولا سیستم های مدیریت محتوایی مثل WHMCS همه ی این خدمات را در خود گنجانده اند. با نگاهی به گوگل ترندز می بینیم که بر خلاف کی ورد های میزبانی و هاست رایگان، این کی ورد روندی بسیار رو به رشد داشته است، و این خبر از استقبال عمومی از طراحی سایت ارزان و یا حتی پیشرفته دارد:

ثبت دامنه گراف رشد گوگل ترندز

اما پس از انتخاب کلمات کلیدی و معلوم شدن بازار تارگت (Target = هدف)، می توانید به سئو سایت خود بپردازید. برای استراتژی بهینه سازی، باید در نظر بگیرید که مداومت در بازار سئو خیلی اهمیت دارد. با شرکت سئویی قرارداد نبندید که به شما قول می دهد برای همیشه شما را بالا می آورد. شما خودتان وضع رقابت بین سایتها را می بینید، پس به این فکر نباشید که یک پولی خرج کنید و برود پی کارش!

شبکه های اجتماعی

هزینه ای که شما برای بهینه سازی یا سئو سایت پرداخت می کنید شامل پول، زمان، انرژی و همچنین اعتبار شما می باشد. برای موفقیت در بازار بزرگی مثل میزبانی وب، باید شبکه های اجتماعی را برای سایت خود فعال کنید و تا می توانید وقت و انرژی صرف کنید. یا حتی بهتر است یک مدیر رسانه اجتماعی (Social Media Manager) داشته باشید، کسی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کند و با کاربران عادی هر روز سر و کار دارد. شبکه های اجتماعی را دستکم نگیرید. قدرتی دارند که هیچ بک لینک یا سایت دیگری ندارد!

برای سایت خود بک لینک بگیرید

لینک بیلدینگ یکی از ضروریات بهینه سازی سایت است. خصوصا سایت هایی که در زمینه هاست سایت های دیگر فعالیت می کنند نمی توانند در بین رقبا دوام بیاورند اگر دارای بک لینک نباشند. اما لینک های ورودی باید کاملا نچرال باشند. شما نمی توانید لینک های نچرال زیادی برای سئو ایجاد کنید. زیرا به سرعت کار شما ماشینی شده و لینک ها شبیه هم می شوند. اما اگر بخش قبلی را جدی گرفته باشید، به مرور زمان برای شما لینک های طبیعی ایجاد می شود بدون اینکه شما هزینه ای جداگانه پرداخت کرده باشید برای آن لینک ها.

پیوند هایی که کاربران برای سایت شما بصورت نچرال و طبیعی ایجاد می کنند از هر چیز دیگری ارزشمند تر است. مخصوصا که سایت الکسا نیز این لینک ها را در لیست خود اضافه کرده باشد.

با ما تماس بگیرید جهت دریافت گزارش حرفه ای از وضیت وب سایت خود!

SEM برای سایت های هاست

اس ای ام یا Search Engine Marketing  یک گزینه ی هزینه بر برای سئو سایت است. یکی از راه های در آمد گوگل فروش گوگل ادز (Google Ads) به سایت های تازه وارد می باشد. حتما لینک های تبلیغاتی را بالا یا پایین لیست نتایج یا سرپ ها دیده اید. نتیجه ی تبلیغات گوگل بر کسی پوشیده نیست، و می دانیم که حتی زمانی که شما تبلیغات را متوقف می کنید، می بینید که سایت شما در نتایج ارگانیک (Organic) نیز بالا می آید. اما، از آنجایی که قیمت را بصورت حراجی تعیین می کنند و رقبای شما براحتی با صرف هزینه بیشتر می توانند جای شما را بگیرند، پس هم هزینه بر است و هم زیاد نمی توان روی آن حساب کرد.

از سوی دیگر، ما سایت را سئو می کنیم که هزینه و پول تبلیغات ندهیم!! اما ممکن است مدیر سایت و شرکت هاستینگ ای بخواهد که عملیات بالا آوردن سایت به صفحه اول گوگل را تسریع کند. بنابر این او تصمیم می گیرد که در کنار بهینه سازی وب سایت، از SEM نیز استفاده کند. این امر باعث می شود سایت شما در سریعترین زمان ممکن به بالا بیاید و حتی پس از توقف تبلیغات، در بالای نتایج پایدار بماند.

در غیر اینصورت، باز هم می توان در طی دوره ای طولانی تر (حدود 6 ماه) خود را به ده سایت برتر و رقبای اصلی هاست ویندوز و لینوکس رساند و با سرویس دهی هزینه ها را جبران کرد.

مشتریان را راضی نگه دارید

باور بفرمائید که این یکی از مهم ترین مراحل کار برای بالا آوردن و نگه داشتن سایت در نتایج جستجوی گوگل است! خیلی وقت ها شده که بخاطر داون تایم طولانی، یک سایت بزرگ مشتریان خود را از دست داده و وقتی ترافیکش کم شده، به صفحات دو و سه سقوط کرده است.

همین که سایت شما مدتی خدمات ارزان و خوب و راضی کننده ارائه دهد، بر سر زبان ها می افتد، و اگر در سوشال مدیا نیز فعال باشید، دیگر می توانید خیالتان راحت باشد که گوگل موقع نمره دادن، هوای شما را خواهد داشت.

اگر نظری در این باره دارید، حتماً برای دوستان دیگر نیز در بخش کامنت ها مطرح کنید. تا آنجا که بتوانیم پاسخ مشکلات شما را خواهیم داد. به اشتراک گذاری این مطلب فراموش نشود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.