رآکتور های اتمی کره جنوبی هدف حمله ی سایبری قرار گرفتند
ژانویه 2, 2015
صفحه اول گوگل
ژانویه 4, 2015
نمایش همه

کوکی ها چه هستند؟

کوکی های مرورگر ها یکی از آن موارد فنی هستند که تقریبا همه درباره ی آنها چیزهایی شنیده اند. همچنین آنها یکی از بخش های بد فهمیده شده ی مرور گری هستند.

what_is_cookie

کوکی چیست؟

کوکی ها متن هایی هستند که بر روی رایانه ی شما توسط برازر (مرورگر) ذخیره می شوند که شامل اطلاعاتی هستند که توسط وب سایت ها تعیین می شوند، مانند سشن توکن ها، تنظیمات کاربر، یا هر چیز دیگری که وب سایت نیاز دارد تا درباره ی شما در مرور های بعدی در اختیار داشته باشد. وقتی وب سایت از مرور گر درخواست می کند تا کوکی ست شود، دفعه ی بعدی که بروزر درخواست جدیدی را به سرور ارسال می کند، چه کلیک بر روی یک لینک در یک برگه باشد، چه اضافه کردن آیتمی به سبد خرید یا حتی بارگذاری یک عکس، مرور گر آن کوکی را به وب سایتی که آنرا ست کرده است بر می گرداند.

علت بوجود آمدن کوکی ها این است که پروتکل زیرساختی HTTP دارای وضعیت خاصی نیست. هر درخواستی از مرورگر شما کاملا از درخواست بعدی مجزا است. پس سرور نیاز دارد تا بداند کدام درخواست متعلق به کدام بازدید کننده است. با ذخیره کردن بخش کوچکی از اطلاعات در یک کوکی، وب سایت می تواند تعیین کند که دیدار شما از سایت متعلق به حساب کاربری شما است.

دو نوع کوکی وجود دارند: کوکی های مستقیم و واسطه ای. (هرچند که تفاوت چندانی بین این دو نیست) کوکی های مستقیم آن کوکی هایی هستند که شما واقعا در مرورگر خود باز کرده اید، و کوکی های واسطه ای که به آنها کوکیهای تعقیبی نیز می گویند، توسط جاوا اسکریپت در صفحه ایجاد می شوند، که معمولا توسط وب سایت های تبلیغاتی واسطه بوجود می آیند.

 

شبهات درباره کوکی ها

  1. برخی فکر می کنند که کوکی ها باعث می شوند که تروجان ها، ویروس ها و اسپایور ها (بد افزار ها) اطلاعات شما را هک کنند. در واقع اگر کامپیوتر شما ویروس داشته باشد، شما باید نگران خیلی چیز ها از جمله کوکی ها باشید. ولی کوکی ها کوچکترین اطلاعاتی هستند که ویروس ها می توانند از رایانه شما بدزدند.
  2. کوکی ها در اکثر سایت ها برای لاگین کردن به محیط کاربری مورد نیاز می باشند.
  3. غیر فعال کردن کوکی ها دردسر های زیادی ایجاد می کنند و معمولا تعداد pop-up ها بیشتر می شود به این دلیل که سایت های تبلیغاتی نخواهند توانست تشخیص بدهند که شما قبلا تبلیغات آنها را مشاهده کرده اید، و هر بار از نو آن پنجره های مزاحم را برای شما نمایش خواهند داد.
  4. غیر فعال کردن کوکی ها اگر فلش روی کامپیوتر داشته باشید، فایده ای ندارد، زیرا سایت ها می توانند از طریق flash مرورگری شما را دنبال کنند و فلش عملا کار کوکی ها را انجام می دهد.
Rate this post
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.