CTR چیست؟
مارس 9, 2015
WYSIWYG ویزیویگ چیست؟
مارس 16, 2015
نمایش همه

هک کردن مغز برای اولین بار!

دانشمندان برای نخستین بار توانستند مغز یک موش در حال خواب را هک کرده و در ذهنش افکار خوشآیند وارد کنند.

دانشمندان با موفقیت در مغز یک موش خوابیده نفوذ کرده، و خاطرات مصنوعی ولی خوشآیند به آن وارد کردند با استفاده از تحریک الکترودی. و آنها برای نخستین بار نشان دادند که دستکاری خاطرات در حین خواب امکان پذیر است!

الکترود مغز موش آزمایشگاهی

 

تیم فرانسوی مرکز ملی تحقیقات علمی (CRNS) توانستند احساسات خوبی نسبت به مکان مشخص برای 5 موش درست کنند که آنها قبلا آنجا را دیده بودند. تیم با استفاده از تحریک مغز هایشان در حین خواب این کار را کردند. این احساسات آنقدر قوی بودند که وقتی موش ها بیدار شدند فوراً به مکان مورد نظر رفته، و دنبال یک چیز خوب می گشتند.

کریم بنچنان می گوید: موش رفتار هدف محوری پیدا می کند و به سمت آن محل حرکت می کند تا به هدفش برسد. و ثابت می کند که یک رفتار اتوماتیک و روتین نیست. ما یک رابطه ایجاد کردیم بین یک مکان مشخص و “پاداش” بطوریکه موش وقتی بیدار می شود می تواند این رابطه را بخوبی فراخوانی کند. نتایج این مطالعه در نیچر نوروساینس منتشر شده اند.

ایده ی دستکاری خاطرات یاد آور فیلم Michel Gondry یعنی فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind با بازی جیم کری و کیت وینسلت می باشد.

دستکاری خاطرات کاربرد های فراوانی دارد از جمله می توان به غلبه بر استرس اشاره کرد.

 

منابع: NewScientist, The Guardian

Rate this post
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.