لاین ترمینال چیست؟

در یک لینک یا ارتباط بر بستر فیبر نوری، پس از ترمینه کردن خط (OCDF)، به مرحله نصب دستگاه های انتقال فیبر نوری می رسیم. لاین ترمینال به دستگاهی گفته می شود که در دو سر ارتباط فیبر نوری نصب شده و وظیفه‌ی انتقال سرویس های مورد نظر از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر را دارد. سرویس هایی که معمولاً توسط لاین ترمینال فیبر منتقل می شوند، شامل E1، دیتا (اینترنت، ام پی ال اس، پی تی ام پی، اینترانت و…) می شود.

SDH لاین ترمینال هواوی Huawei مترو Metro 1000

لاین ترمینال SDH برند هواوی که نئومارکت برای بانک اقتصاد نوین نصب کرده است.

قیمت لاین ترمینال نوری

لاین ترمینال های موجود در بازار بسته به تعداد ایوان (هشت ای وان یا 16 ای وان) و اینکه پورت های الکتریکال آن فست اترنت یا گیگا اترنت باشند متغیر است. یک دستگاه لاین ترمینال نوری می تواند 1 میلیون تومان باشد یا می تواند 4 میلیون تومان باشد، بسته به سرویس هایی که بر بستر فیبر انتقال می دهد. همچنین باید مد نظر داشته باشید که در یک توپولوژی PTP یعنی نقطه به نقطه شما به دو دستگاه نیاز خواهید داشت. پس هزینه دستگاه ضربدر 2 می شود.

 

هزینه نصب لاین ترمینال فیبر

برای نصب و کانفیگ لاین ترمینال، یک کارشناس باید پروژه شما را اجرا کند. نصب لاین ترمینال فیبر نوری می تواند حدود 1 میلیون تومان (بیشتر یا کمتر) هزینه داشته باشد بسته به خیلی موارد. شما به تعدادی متریال برای نصب لاین ترمینال نیاز خواهید داشت از جمله آداپتور فیبر نوری، لوله خرطومی، پچکورد فیبر نوری، پیگتل فیبر نوری (اگر ارتباط فیبرنوری هنوز OCDF نشده است)، تجهیزات نصب دستگاه لاین ترمینال در رک، و… قسمت های اجرایی نیز شامل کابل کشی پجکورد فیبر و کانفیگ و نصب و راه اندازی لاین ترمینال می باشد. برای برآورد هزینه نصب لاین ترمینال یا مدیا کانورتر، با شماره های تلفن نئومارکت تماس حاصل نمایید.

 

انواع لاین ترمینال فیبر

از چند لحاظ می توان لاین ترمینالهای فیبرنوری را تقسیم بندی کرد. از لحاظ سنکرون بودن پروتکل انتقال بیت های اطلاعاتی، یک لاین ترمینال می تواند پی دی اچ (PDH) یا اس دی اچ (SDH) باشد. لاین ترمینال PDH اطلاعات را بصورت نیمه سنکرون منتقل می کند و SDH از پروتکل کاملاً سنکرون استفاده می کند. قیمت SDH به مراتب بیشتر از قیمت PDH می باشد. معمولاً در بانک ها برای سیستم های کارتخوان یا برای سازمانهایی که دیتای بسیار حساس دارند استفاده می شود. در غیر اینصورت پیشنهاد می شود از PDH استفاده کنید.

از لحاظ تعداد E1 (ایوان) می توان لاین ترمینال ها را به تک ای وان، 2E1، 4E1، 8E1، و شانزده ایوان تقسیم کرد. از لحاظ تعداد پورت های اترنت، می توان PDH با یک پورت اترنت یا 4 پورت اترنت داشت. از لحاظ سرعت پورتهای الکتریکال می توان PDH با پورتهای فست اترنت (FE) یا گیگ اترنت (GE) استفاده کرد. مسلماً قیمت لاین ترمینال با پورتهای گیگ بالاتر خواهد بود.

از لحاظ نوع کانکتور ایوان، لاین ترمینال ها به دو دسته تقسیم می شوند. اگر پورت های لاین ترمینال شما 75 اهم باشد، شما باید با کانکتور BNC (پرسی یا فشنگی) از مخابرات سرویس را تحویل بگیرید. مخابرات همیشه برروی رک DDF سرویس ایوان را با پورت های BNC تحویل شما می دهد. اگر لاینترمینال شما 75 اهم است بدون نیاز به تبدیل می توانید با یک کابل کواکسیال این سرویس ها را تحویل بگیرید. اما اگر پورت های لاین ترمینال شما 120 اهم است، شکل و شمایل پورتها فرق می کنند و بیشتر شبیه پورت های شبکه (RJ45) می باشند. در اینصورت اگر می خواهید از مخابرات سرویس E1 دریافت کنید، باید از مبدل 75 اهم به 120 اهم استفاده کنید که اصطلاحاً به آن بالون (Balun) می گویند. بالن می تواند تک پورت یا 16 پورت و قابل نصب در رک (رکمونت) باشد. بالن یک دستگاه پسیو است که کانکتور ها را برای شما تبدیل کرده و شما می توانید از مخابرات سرویس ایوان را تحویل بگیرید.

 

کاربرد لاین ترمینالهای نوری

شما در حالت پیش فرض لاین ترمینال را در توپولوژی نقطه به نقطه (PTP – Point to Point) استفاده خواهید کرد. این برای اکثر مواقع جوابگوی نیاز شما خواهد بود. معمولاً یا شما از مخابرات می خواهید سرویس هایی را تحویل بگیرید و به سازمان یا شرکت خود منتقل کنید، یا می خواهید تلفن های سانترال را بصورت ایوان تحویل گرفته و برروی بستر فیبر نوری به محل دیگری منتقل کنید. مرکز تلفن های پاناسونیک که پورت های E1 دارند، معمولاً سیگنال PRI را بین همدیگر داد و ستد می کنند و لاین ترمینال می تواند در این مورد به شما کمک کند.

یکی دیگر از کاربردهای لاین ترمینال، توپولوژی PTMP یا یک نقطه به چند نقطه می باشد. دستگاه های لاین ترمینالی که چنین قابلیتی دارند به مراتب گران قیمت تر می باشند. در این روش، یک لاین ترمینال با دیگر لاین ترمینالها ایجاد یک حلقه (Ring) داده و دیتا بین پورتهای این دستگاهها به اشتراک گذاشته می شود. VLAN یا شبکه مجازی یکی از پارامتر هایی است که باعث می شود تعیین کنید در توپولوژی Point to Multi-point یا توپولوژی نقطه به نقطه دقیقاً کدام پورت ها با کدام پورت ها پینگ داشته باشند. این بحث در شبکه اهمیت زیادی دارد. پس به شما دستگاه هایی را پیشنهاد می کنیم که دارای قابلیت وی لن (VLANNING) باشند.

 

برندهای لاین ترمینال موجود در بازار

لاین ترمینال با برند های مختلفی در بازار ایران وجود دارند که می توان به واف WAF، فایبریج Fibridge، ریسکام، فاتک، اپت لینک، اپتو استار، اف سی کام، و… اشاره کرد.

جهت کسب اطلاع از قیمت لاین ترمینال با نئومارکت تماس حاصل نمایید.

برچسب ها: DDF، OCDF، PDH، PRI، PTMP، PTP، SDH، VLAN، ایوان E1، بالن، فست اترنت، گیگا اترنت، لاین ترمینال