سئو معکوس آموزشتعریف: سئو منفی (سئو معکوس، سئو نگاتیو Negative SEO) به روشی گفته می شود که بجای بالا بردن سایت هدف، سایت های رقیب را پایین بیاوریم.

این روشِ نادرست و غیر اخلاقی بهینه سازی وب سایت می باشد که متاسفانه هنوز کاربرد هایی دارد. از زمانی که رقابت در سئو سایت بالا گرفت، چنین رفتار هایی نیز مطرح شد و گوگل در آپدیت های خود این روش ها را نیز زیر ذره بین قرار داد.

 

 

رفع مسوولیت: این مقاله صرفاً جهت آموزش و افزایش آگاهی کاربران اینترنتی تهیه شده است. استفاده از سئو منفی از آنجا که کاملاً بی انصافی و غیر اخلاقی است، بهیچ وجه توسط نئو مارکت انجام نشده و مسوولیت استفاده از این روش بر عهدۀ کسانی است که این کار را می کنند.

 

روش های سئو منفی

CTR

سئو منفی روش های مختلفی دارد. اگر می خواهید بدانید چگونه سئو منفی انجام می شود، اول باید یاد بگیرید یک سایت چگونه به صفحه اول گوگل می آید. همانطور که در مقالات نئو مارکت مطالعه کرده اید، بالا آوردن سایت در گوگل پارامتر های مختلفی دارد که گوگل به هر کدام از آنها ارزشی اختصاص داده است. بعنوان مثال، CTR یکی از پارامتر هایی است که می گوید سایتی کاربر پسند هست یا نه.

اگر CTR سایتی بالا باشد، و بانس ریت پایین باشد، به احتمال زیاد گوگل آن سایت را براحتی به بالای صفحات جستجوی خود می آورد. خوب، پس بر فرض اگر بخواهیم سایتی را هدف سئو معکوس قرار دهیم، مسلماً باید این مقادیر را بر عکس کنیم. یعنی کاری کنیم که CTR سایت پایین و Bounce Rate بالا برود. با روش های زیادی این کار را می توان انجام داد.

یکی از وبلاگ نویسان سئو بنام بارتوژ گرالویکز متوجه شد که سایتش مورد حمله سئو معکوس واقع شده است. وقتی پیگیری کرد، دید که CTR سایتش بشدت کاهش پیدا کرده و از نتایج جستجوی گوگل به پایین پرت شده است.

او مطمئن نبود که قربانی سئو نگاتیو شده است. اینجور مواقع آدم توهم توطئه زیاد بر می دارد، حتی وقتی گوگل بصورت طبیعی سایت را پایین می آورد، شما فکر می کنید کسی این بلا را سر شما آورده و روی سایت شما سئو منفی انجام داده است.

بخاطر همین ایشان آمد و این عملیات را تست کرد. یکی از سایت های محبوبش را انتخاب کرد و یکی از کلید واژه ها را، مثلا “Penguin 3.0” انتخاب کرده و سعی کرد CTR سایت را پایین بیاورد. بدین ترتیب که او یک ربات نوشت تا کلمه را جستجو کرده و بر روی همه ی سایت ها بجز سایت خودش کلیک می کرد. او مشاهده کرد که این روش کار می کند و سایتش از صفحه اول و نفر اول سقوط کرد به صفحات دیگر.

بک لینک منفی

یکی از روش های قدیمی که در سئو منفی استفاده می شد و امروز کم اهمیت تر شده است، ساختن بک لینک بی کیفیت برای سایت هدف می باشد. گوگل اگر ببیند سایت شما لینک گرفته است از سایت های پـــءـورنــوگـــءـرافـی یا سایت فروش کرک و سریال و تورنت و سایت های قـءــمار و همچنین لینک فارم ها و سایت های اسپم، نتیجه می گیرد شما سعی دارید بزور سایت خود را محبوب کنید و راه صد ساله را یک شبه بروید. بخاطر همین گوگل شما را پنالایز می کند.

اما با همین روش، می توان بهینه سازی منفی انجام داد. شما می توانید برای سایت هدف چنین لینک های بی کیفیتی بسازید تا این سایت از چشم گوگل بیافتد و جایگاه خود را از دست بدهد.

اما گوگل چند سالی هست که با این روش بخوبی برخورد کرده است. ابزاری وجود دارد بنام Disavow Tool که با استفاده از آن می توانید به گوگل بگویید فلان لینک ها مال من نیست و آنها را نادیده بگیر.

با این ابزار لینک های بد که به سایت شما نشانه رفته اند بی اهمیت می شوند. ولی باید مراقب باشید و همیشه بک لینک های سایت خود را چک کنید.

همچنین در آپدیت های جدید، گوگل امتیاز منفی لینک های بد را کمتر کرده است، به این معنی که وقتی تشخیص می دهد سایتی اصول بک لینک را رعایت کرده و با روش نچرال سئو می کند، اگر در لینک های یک سری لینک متفاوت و ناخوشایند هم وجود داشته باشد، می آید و آنها را نادیده می گیرد. این را رند فیشکین، بلاگ نویس معروف moz.com می گوید.

روش های دیگر

  • هک کردن و تخریب سایت
  • کپی کردن مطالب سایت و گذاشتن در صد ها سایت دیگر
  • ایجاد پروفایل های فیک و تخریب اعتبار شخص
  • پیدا کردن و حذف لینک های خوب سایت
  • و ده ها روش غیر اخلاقی دیگر

 

راه های مقابله با سئو نگاتیو

اگر از گوگل وبمستر استفاده می کنید، همیشه پیام های گوگل را بخوانید. اگر پیامی دیدید که هشدار استفاده از بد افزار در سایت را به شما می دهد، آنرا جدی بگیرید و هرچه سریعتر در رفع آن بکوشید. در این مقاله، تعدادی ابزار جهت شناسایی سئو نگاتیو و چک کردن سایت شما برای وجود چنین اقداماتی علیه وب سایت تان آورده شده است. آگاه بودن در باره ی موضوع سئو نگاتیو خیلی اهمیت دارد، پس اگر دوستی دارید که صاحب سایت است و این را نمی داند، این مقاله را به او نشان دهید. کافی است لینک های شبکه های اجتماعی زیر را بزنید یا آدرس این مقاله را برای دوستتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.