آموزش معرفی کردن سایت به گوگل + تصویر

رها شدن از Jfif در ویندوز 10 Windows
جولای 11, 2019
غیر فعال کردن آپدیت Adobe Acrobat Reader DC
جولای 19, 2019
نمایش همه

آموزش معرفی کردن سایت به گوگل + تصویر

یکی از سوالاتی که تازه کارها در مورد سایت دارند این است که چگونه می توانند سایت جدید خود را به گوگل معرفی کنند. چگونه می توانند بازدید کننده از گوگل داشته باشند؟ چگونه می توانند در نقشه گوگل (گوگل مپ) بیزنس خود را ثبت کنند؟

در این مقالۀ آموزشی به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

نحوه ایندکس کردن یا معرفی سایت به گوگل

وقتی یک دامین جدید خریداری می شود، و شما یک سایت را بر روی این دامین آپلود می کنید (بدون توجه به اینکه سایت شما وردپرس است یا HTML ساده است)، گوگل به روش های مختلفی سایت شما را پیدا کرده و ایندکس می کند. ایندکس کردن یعنی شناسایی کردن سایت شما.

پس با این ترتیب، لازم نیست شما اصلاً کاری بکنید! پس از چند هفته، گوگل از یکی از روش های زیر سایت شما را پیدا کرده و در ایندکس خود ثبت می کند:

  • لیست دامنه های رجیسترار
  • مرور سایت توسط مرورگر گوگل کروم
  • مرور سایت در صورتیکه اسکریپت گوگل آنالیتیکس نصب شده باشد.
  • جستجوی نام شما در موتور جستجوی گوگل
  • بک لینک به سایت شما

گزینه اول، زمانی که دامنه شما توسط رجیسترار ثبت می شود، خودبخود گوگل می تواند نام سایت شما را در آن لیست پیدا کرده و در نتیجه سایت شما را ایندکس کند.

گزینه دوم، در صورتی که از گوگل کروم استفاده می کنید، خودبخود کارکرد شما به گوگل گزارش داده می شود. یعنی وقتی سایت خود را با گوگل کروم باز می کنید، گوگل متوجه می شود چنین سایتی وجود دارد و آن را ایندکس می کند در دیتابیس خود.

گزینه سوم، در صورتی که در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ثبت نام کنید و اسکریپت گوگل را به هدر یا فوتر صفحات خود بدهید، گوگل درصورت بازدید هر بازدیدکننده ای، آمار سایت شما را در دیتابیس خود نگه داشته و اگر سایت شما ایندکس نباشد، آنرا سریعاً ایندکس می کند.

گزینه چهارم، در صورتی که هر روز، روزی چند بار از IP های مختلفی نام و آدرس دقیق domain سایت شما جستجو شوند، گوگل سایت شما را سریعتر پیدا می کند نسبت به حالتی که تلاشی در جهت شناساندن سایت خود به گوگل نکنید.

گزینه پنجم، اگر سایت های معتبری به شما لینک بدهند، یعنی لینک سایت شما را در سایت خود بگذارند، و کسانی روی این لینک کلیک کنند (به اصطلاح سئو، لینک جوس داشته باشد: Link Juice)، گوگل خیلی سریع سایت شما را ایندکس می کند و سایت شما توسط گوگل شناخته می شود.

حال که روش های شناسایی سایت یا شناساندن سایت به گوگل را یاد گرفتیم، می توان به یک ابزار قدرتمند گوگل نیز اشاره کرد که مدیریت سایت و یک سری تنظیمات گوگل برای سایت شما را انجام میدهد: گوگل وبمستر (http://www.google.com/webmasters/tools)

گوگل وب مستر تولز سالیان سال ابزار مدیریت سایت ها بوده است. اخیراً گوگل این ابزار را به Google Search Console تغییر نام داده است. هرچند گوگل وبمستر هنوز وجود دارد، ولی تعدادی از کارآیی های آنرا به گوگل سرچ کنسول سپرده است: https://search.google.com/search-console
پس از ورود به سرچ کنسول یا گوگل وبمستر، از شما خواسته میشود که سایت خود را ثبت کرده و verify کنید. یعنی ثابت کنید مالک سایت بوده و دسترسی به فایل های آن دارید. به سه روش می توان سایت را برای گوگل وبمستر یا گوگل سرچ کنسول تعریف کرد:

  • دانلود یک فایل html خاص که گوگل به شما میدهد
  • گذاشتن یک خط کد در قسمت head سایت
  • گذاشتن کد ترکینگ گوگل آنالیتیکس در سایت

پس از معرفی و تایید سایت در گوگل کنسول / وبمستر، شما دسترسی به خیلی اطلاعات سایت خود خواهید داشت، مانند:

  • نمودار ترافیک سایت (آمار سایت گوگل)
  • مشکلات HTML سایت
  • لینک های خارج شونده
  • لینک های وارد شوند به سایت
  • لینکهای شکسته
  • سرعت کراول سایت
  • کلیدواژه های جستجوی کاربران
  • صفحات لندینگ
  • و …

اطلاعات بسیار خوب و مفیدی می توان از گزارش های کنسول گوگل بدست آورد که همه اینها سابقاً تنها در Google Analytics موجود بودند. ولی اکنون در گوگل وبمستر و گوگل سرچ کنسول قابل ارائه هستند: (روی عکس کلیک کنید تا بزرگتر شود)

گوگل وبمستر سرچ کنسول

اکنون، می رسیم به بخش Fetch یا Index کردن صفحات جدید سایت شما به گوگل!

گوگل طی یک بازه زمانی خاصی (بسته به اینکه سایت شما چقدر اکتیو باشد و هر چند وقت یکبار سایت خود را آپدیت کرده و مقاله های جدید بنویسید) سایت شما را کراول می کند (Crawl). کراول کردن یعنی اینکه گوگل از بالا تا پایین سایت شما را مطالعه کرده و همه صفحات و لینک ها را دنبال کرده و تشخیص بدهد نسبت به کرال قبلی چه تغییراتی داشته اید. آیا مطلب جدید نوشته اید؟ آیا لینک ها تغییر کرده اند؟ ساختار سایت تغییر کرده است؟ و..

حال ممکن است شما دوست نداشته باشید مثلاً 3 هفته صبر کنید تا مطلب جدید شما ایندکس شود. در اینصورت می توانید صفحه جدید خود را Fetch کنید به ایندکس گوگل.

کافی است در قسمت URL آدرس مطلب جدید خود را بنویسید تا گوگل آنرا بررسی کند. اگر این صفحه قبلاً در ایندکس گوگل وجود نداشته باشد، به شما میگوید این صفحه هنوز ایندکس نشده است. آیا می خواهید این صفحه را ایندکس کنید؟ شما پاسخ می دهید: بله. و پس از چند ثانیه پیام می آید که درخواست شما ثبت شده و صفحه مورد نظر بزودی ایندکس می شود.

اتفاقی که می افتد، اینست که صفحه درخواستی شما در اولویت ایندکس سایتها قرار می گیرد و طی یکی دو روز یا 3 روز نهایت، به گوگل معرفی شده و در جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد.

معرفی صفحه جدید سایت به گوگل

وارد کردن صفحه جدید سایت به گوگل ایندکس

کلیک کنید تا عکس بزرگتر شود…

بالا آوردن سایت ها در گوگل

پس از ایندکس شدن سایت شما در گوگل، ممکن است متوجه بشوید که سایت شما در صفحه اول گوگل نیست و ترافیک زیادی از سمت گوگل به سایت شما روانه نمی شود.

برای اینکه سایت شما به صفحه اول گوگل بیاید، یک شغل وجود دارد بنام “بهینه ساز سایت” یا SEO. سئو کار کسی است که سایت شما را در دست گرفته و طی حداکثر 4 ماه سایت شما را به صفحه اول گوگل می آورد. معمولاً هزینه های بالایی پرداخته می شود (بسته به بازار و رقابت و نوع کلمات کلیدی)، و صاحب سایت مطلب های آموزشی و خواندنی تهیه کرده و در اختیار سئو کار قرار می  دهد تا با روش های متداول سئو، سایت شما به بالای صفحه اول گوگل ارتقاء داده شود. با این حال، همه چیز صد درصد نیست، و الگوریتم های گوگل برای نمایش سایت ها در صفحه اول همیشه در حال تغییر هستند، پس باید صبور بود و مدت زیادی روی سایت کار کرد تا نتیجه دلخواه را گرفت. نئو مارکت با سالها تجربه در SEO می تواند به سایت شما در بالا آمدن در گوگل کمک کند.

 

وارد کردن نام شرکت یا فروشگاه به گوگل مپ (Google Maps)

گوگل مپ این امکان را فراهم کرده که هرکسی بتواند بیزنس یا فروشگاه یا آفیس خود را در آن ثبت کند. در خارج از ایران این امکان وجود دارد که هر کسی بیزنس ثبت شده در گوگل را Claim کند، یعنی تایید کند که مالک اصلی آن بیزنس است. متاسفانه بخاطر محدودیت های حاضر، این امکان Claim کردن برای بیزنس های داخل ایران وجود ندارد، ولی همچنان می توان املاک را در گوگل مپ ذخیره کرد.

برای این کار لازم است که شما یک وبسایت داشته باشید و آدرس و شماره تلفن سایت شما با آدرس و شماره تلفنی که در گوگل مپ ذخیره می کنید همخوانی داشته باشد.

برای شروع، ابتدا در گوگل لاگین کنید. و به maps.google.com بروید و با زوم و ابزار Hand به آدرس مورد نظر بروید. روی نقطه مورد نظر کلیک کنید تا یک مارکر مشکی رنگ ظاهر شود، روی مارکر رایت کلیک کنید و add a missing place را زده و فرم ثبت محل را پر کنید و ارسال کنید تا پس از مرور توسط کارشناسان گوگل، مورد تایید قرار گرفته و شرکت شما در گوگل مپ ظاهر شود.

وارد کردن فروشگاه شرکت دفتر در گوگل مپ نقشه

 

5/5 - (1 امتیاز)
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

2 دیدگاه ها

  1. علیرضا گفت:

    سلام من تازه کار هستم لطفا منو راهنمایی کنید
    من سایتم رو به گوگل معرفی کردم ولی زمانی که سایتم رو به گوگل معرفی کردم هیچ مطلبی نگذاشته بودم و بعد از اون 4 پست گداشتم و بعد از معرفی سایت به گوگل یه تغییراتی تو قالب هم دادم مثلا فونت بعضی نوشته ها رو بزرگ کردم وقتی تو گوگل میزنم Site:yourdomain.com برام فقط صفحه تماس با ما با صفحه اصلی رو میاره 4 پست جدید که گداشتم تو سرچ گوگل نمیاره البته اینم بگم کلا 5 روزه سایتمو به گوگل معرفی کردم
    به نظرتون من چیکار کنم الان سایتم رو گوگل مبمستر پاک کنم و دوباره معرفی کنم یا نه؟لطفا راهنمایی کنید درباره این موضوع چیزی نمیدونم

    • امین بهداروند گفت:

      اوایل که سایت رو راه میندازید گوگل زود به زود سایت شما رو ایندکس نمی کنه. برای ایندکس کردن وارد Search Console بشید. اگر قبلا سایت رو به لیست سایت های خودتون اضافه نکردید این کار رو بکنید. یه مرحله تایید مالکیت داره. وقتی اون مرحله رو پشت سر بگذارید و معلوم بشه شما صاحب سایت هستید، توی تب URL آدرس برگه مورد نظر رو وارد کنید. اگر اعلام کرد URL is not on Google اونوقت روی Request Indexing کلیک کنید تا پیج شما ایندکس بشه. البته الان که این مطلب رو می نویسم موقتا این درخواست ایندکس از طرف گوگل غیر فعال شده و معلوم نیست کی دوباره فعال میشه. راه دیگه اینه که سایت خودتون رو زود به زود آپدیت کنید، مثلا هر روز یه مطلب جدید بنویسید. گوگل دفعه بعد که می بینه کلی تغییرات انجام شده فاصله زمانی کرال کردن سایت شما رو کاهش میده و صفحات جدید شما زودتر ایندکس میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.