کرود CRUD چیست؟
اکتبر 1, 2014
تصمیم گرفتم سایت طراحی کنم، خوب حالا کجا بروم؟!
اکتبر 1, 2014
نمایش همه

فایل اچ تی اکسس Htaccess چیست؟

در سرور های لینوکسی فایلی وجود دارد بنام htaccess. این فایل که نامش با دات (نقطه) شروع می شود، یکی از فایل های سیستمی لینوکس بوده که در سرور ها نشان دهنده ی نحوه ی پاسخگویی آپاچی apache برای درخواست های مختلف کاربران می باشد.

بعنوان مثال اگر در فایل اچ تی اکسس نوشته شده باشد: deny from all، وقتی کاربران به فولدر های کناری و ساب فولدر های فایل htaccess مراجعه می کنند، با خطای دسترسی مواجه خواهند شد.

فایل اچ تی اکسس htaccess

یا بعنوان مثال، هر گاه بخواهید یک پیج را به پیج دیگری ریدایرکت (redirect) کنید، قوانین ری دایرکت را می بایست در این فایل بنویسید.

در سرور های ویندوزی (IIS)، فایل مشابهی وجود دارد بنام web.config که البته زبان برنامه نویسی آن متفاوت می باشد، ولی در کل کاری که انجام می دهد مشابه فایل دات اچ تی اکسس می باشد.

زبان برنامه نویسی فایل اچ تی اکسس مختص خود بوده و برای Rewrite Rule ها می بایست دستور زبان ریجکس  یا رگولار اکسپرشن (Regular Expression: Regex) را بلد باشید.

این فایل را هم می توان در فولدر های لوکال و هم آنلاین استفاده کرد، و اگر آپاچی روی سرور شما نصب باشد، خواهد دانست چگونه این فایل را تفسیر کرده و دسترسی ها را بر اساس آن فعال یا غیر فعال کند.

البته این تنها روش ری دایرکت کردن یا دسترسی دادن به کاربران نیست، ولی فوقانی ترین مرحله است، به این معنی که اگر کاربری توسط htaccess. منع دسترسی شده باشد، قوانین دسترسی بعدی که در فایل های PHP تعریف شده اند، بی اعتبار خواهند شد.

3.3/5 - (3 امتیاز)
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.