فایل اچ تی اکسس Htaccess چیست؟
اکتبر 1, 2014
خالی کردن پورت 80 جهت نصب AMP (سرور محلی)
اکتبر 2, 2014
نمایش همه

تصمیم گرفتم سایت طراحی کنم، خوب حالا کجا بروم؟!

یهو تصمیم گرفتید برای خودتان سایت طراحی کنید؟ این مقاله را با حوصله مطالعه کنید!

شش فاز طراحی سایت برای کسانیکه تجربه طراحی سایت ندارند

در این مقاله گام های اساسی طراحی و توسعه وب سایت ها بطور کلی شرح داده شده است. هر سایت طبیعتاً گام ها و مراحل متخص خود را دارد، ولی این شش فاز در همه ی آنها وجود دارد.

پیش از پرداختن به مراحل مورد نیاز برای طراحی اصولی، باید مختصری دانش درباره ی سایت ها داشته باشید.

یک وب سایت متشکل از تعدادی فایل است که وقتی در اختیار مرور گر قرار می گیرند، شمایل خاصی و یا متن خاصی را به کاربر نمایش می دهند. این فایل ها بر روی کامپیوتر هایی قرار می گیرند به نام سرور. سرور ها در واقع کامپیوتر هایی هستند که همیشه روشنند و آنقدر قوی هستند که وقتی تعداد زیادی کاربر همزمان با آنها کار می کنند، می توانند همچنان پاسخگو باشند.

وقتی شما در مرور گر آدرسی را تایپ می کنید (مانند www.google.com)، مرورگر ابتدا از شبکه جهانی وب (World Wide Web) درخواست آدرس IP سایت مقصد را می کند. و سپس به آن سروری که فایل های سایت مقصد در آن قرار دارند مراجعه کرده و از سرور درخواست آن فایل ها را می کند. سپس آن فایل ها توسط سرور به مرورگر شما تحویل داده شده و در نتیجه شما یک صفحه وبسایت را می بینید که شامل تعدادی عکس و متن هستند که بصورت خاصی چیده شده اند. اینکه چه متنی نشان داده شود، بستگی به این دارد که چه برنامه ای در پشت پرده ها (Server Side) نوشته شده است. بعنوان مثال، سرور می تواند بسته به ساعتی که کاربر به سایت مراجعه می کند، مطلب متفاوتی نشان دهد. پس این برنامه ها که در سرور اجرا می شوند از دید کاربر مخفی بوده و تنها خروجی این برنامه ها است که به کاربر نشان داده می شود.

برای نوشتن این برنامه های سمت سرور، شما باید PHP یا ASP بلد باشید. دانستن این زبان ها به شما کمک می کند تا شما بتوانید یک سایت را “توسعه” دهید. و توسعه با طراحی سایت دو مقوله ی جدا است. توسعه یعنی نوشتن برنامه های سناریوی پنهان سایت (Server Side) و طراحی یعنی اجرای گرافیک سایت و رنگ و لعاب دادن به متن های خروجی.

پس شما هم باید یاد بگیرید مثلاً یک فرم تماس را طراحی کنید، و هم باید برنامه نویسی سایت را فرا بگیرید که بتوانید پس از زدن دگمه تماس، اطلاعات را به جای صحیح ارسال کنید.

1) گردآوری اطلاعات

طراحی وبسایت گرداوری اطلاعات

نخستین مرحله در طراحی موفق یک وبسایت، جمع آوری اطلاعات است. به این پرسش ها فکر کنید: برای چه کاری می خواهید سایت طراحی کنید؟ هدف شما چیست؟ مخاطبان شما کیستند؟ آنها چه سلایقی دارند؟ چه محتوایی می خواهید ارائه دهید؟ اطلاعات را چگونه باید بدست بیاورید؟

دانستن مقصد باعث می شود از بسیاری سردرگمی ها جلوگیری شود.

2) برنامه ریزی

برنامه ریزی برای طراحی سایت

در این مرحله شما ساختار سایت خود را طرح ریزی می کنید. اینکه سایت شما از چه صفحاتی تشکیل شده است؛ چه خصوصیت هایی دارد؛ و…

برای سایت خود بر روی یک برگه، نقشه سایت (Sitemap) را ترسیم کنید. همچنین در این مرحله تصمیم بگیرید از چه تکنولوژی ای استفاده کنید برای طراحی سایت؟ آیا صفحات ساده ی HTML پاسخگوی نیاز های شما خواهند بود؟ آیا باید از سیستم مدیریت محتوا (CMS) ی خاصی استفاده کنید؟

3) طراحی

طراحی سایت

اکنون مراحلی که تاکنون طرح ریزی کرده اید را به تصویر می کشید. ابزار های زیادی هستند برای شما تا سایت خود را دیزاین کرده و به ظهور برسانید. فتوشاپ یکی از این ابزار ها است. شما می توانید مانند یک نقاشی، سایت خود را طراحی کرده، با لایه ها، متن ها، دکمه ها و مشخصات کامل… و سپس آنها را بصورت کد های HTML در آورده و در سایت استفاده کنید.

مرحله ی طراحی نیاز مند تمرین و مطالعه ی دراز مدتی می باشد. شما نمی توانید به همین آسانی یک سایت را در فتوشاپ طراحی و سپس به یک صفحه وب تبدیل کنید. باید هم به طراحی سایت و هم به فتوشاپ مسلط باشید. اما بدون فتوشاپ هم می شود سایت طراحی کرد. پس از اینکه شما در HTML و CSS مسلط شدید، شما می توانید بدون هیچ ابزاری، صرفا با یک مرورگر و یک ویرایشگر ساده سایت خود را طراحی کنید.

اگر درک شما از DIV TAG ها در اچ تی ام ال به اندازه کافی بالا باشد (که این امر با مطالعه  و تمرین زیاد بدست می آید)، خواهید توانست فقط با کد نوشتن و تست کردن، سایت مورد علاقه خود را بمرور طراحی کنید. HTML ساختار سایت شما را تعیین می کند (اینکه از چه مولفه هایی تشکیل شده است). CSS به شما می گوید ارکان سایت شما چه رنگ و لعابی داشته باشند، یا حتی اینکه در کجای صفحه نمایش داده شوند.

4) توسعه سایت (برنامه نویسی)

برنامه نویسی توسعه وب سایت

توسعه سایت، همانطور که در پاراگراف آغازین توضیح داده شد، تعیین می کند که چه مطالبی نمایش داده شوند. برنامه نویسی می تواند سرور ساید باشد (PHP, MySQL, ASP, SQL) یا اینکه کلاینت ساید باشد (Client Side) (JavaScript, jQuery). بعنوان مثال، کار کردن با پایگاه داده ها، نیاز مند برنامه نویسی سمت سرور می باشد، یا ارسال ایمیل پس از زدن دگمه فرم تماس با ما نیز سرور ساید است. ولی نمایش دادن یک ساعت در کنار صفحه، یا یک ماشین حساب، یا مخفی کردن سریع بخشی از سایت و کارهایی از این دست که توسط مرور گر انجام می گیرند، این برنامه نویسی ها سمت کاربر (Client Side) می باشند، و شما باید جاوا اسکریپت یا جی کوئری بلد باشید.

برنامه نویسی سایت بسته به نوع سایت شما می تواند خیلی ناچیز و یا خیلی سنگین باشد، و در برخی سایت ها می تواند 90% کل زمان شما را بگیرد.

5) تست کردن و آپ کردن سایت

تست سایت آپلود

در این مرحله ی حساس، شما سایت طراحی شده را بر روی سیستم های مختلف، براوزر های مختلف، و در شرایط مخنتلف تست می کنید و مطمئن می شوید کاربران که از مکان ها و با شرایط گوناگونی می آیند با مشکلی روبرو نخواهند شد. سپس شما سایت خود را آپ می کنید (آپلود می کنید). برای این کار، شما باید یک دامنه (دامین Domain) و یک میزبان وب ( هاست Host) داشته باشید. پس از آپ کردن فایل ها در هاست، شما قادر خواهید بود سایت خود را در دامین ببینید: www.YourSite.com

6) نگه داری و بروز رسانی

نگهداری بروز رسانی سایت

مرحله ی نگهداری (Maintenance) مرحله ی دائمی و بی پایان می باشد. زمانهای بسیاری هستند که لازم است شما از سایت خود نسخه بکاپ یا پشتیبانی بگیرید و یا اگر قسمتی از سایت از کار بیافتد، شما باید آنرا رفع خرابی کرده و مطمئن شوید سایت همیشه سرپا است و صحیح کار می کند.

این مقاله به شما نمای کلی از طراحی سایت را می دهد، تا پیش از اقدام به خرید دامین و هاست بدانید چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید. هر کدام از این مراحل نیاز مند خواندن چندین کتاب و یا شرکت در چندین کلاس آموزشی هستند، و یک شبه نمی توان آنها را انجام داد. بنابر این، شما باید شکیبایی به خرج داده، و پس از یادگیری پیش نیاز های طراحی وبسایت، دست به کار شوید.

4/5 - (1 امتیاز)
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

2 دیدگاه ها

  1. jack گفت:

    salam
    man az toronto canada tamas migiram toy frosh qateat laptop hastim, mikhastam yek website sefaresh bedam shabih in addre:
    http://www.screencountry.com/
    dar zemn data base az pish amade shode nadaram va mikhastam az hamin web site estekhraj beshe
    khasatm bebinam eqe tamoyol dashte bashid yek baravarde baram anjam bedin
    mamnoon
    Jack

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.