فروش تجهیزات و اجرای پروژه های ویپ
اکتبر 7, 2019
رفع خطای DROP DATABASE statements are disabled
نوامبر 1, 2019
نمایش همه

راهنمای خرید ساعت مچی لوکس برای بار اول

راهنمای خرید ساعت مچی لوکس برای سرمایه گذاری

تصمیم گرفتن و خرید کردن اولین ساعت مچی قدم بزرگی است، و صادقانه بگویم حرفی که از ساعت بازها زیاد به گوشم می خورد این است: «اگر می دانستم چیزی رو که الان می دونم…»

مثل هر جنس لاکچری و لوکس دیگری، خرید هوشمندانه ساعت مچی نیاز به کمی کسب اطلاعات دارد. البته می توانید، به فروشگاه ساعت مچی نزدیک محل خود که رولکس، اومگا یا IWC می فروشد وارد شوید و صرفاً ساعتی را بخرید که چشم شما را می گیرد، ولی اگر هوشمندانه انتخاب نکنید، پیرهن تن خود را نیز از دست میدهید! همه‌ی ساعت ها برابر تولید نمی شوند، و مشابه بازار خوردوهای لوکس، ساعت های مرغوب نیز با یک نرخ ثابت ارزش پیدا نمی کنند.

حرف حساب، اگر بدنبال اولین ساعت لوکس خود بعنوان یک سرمایه گذاری هستید، که موقع فروختن کلی پر ارزشتر باشد، بروید جای دیگر. بله، ساعت هایی هستند که به مرور زمان ارزش پیدا می کنند – پتک فیلیپ ناوتیلوس 5711 امروزه اغلب به ارزش دو برابر سال تولیدش فروخته می‌شود – و هر دو نمونه‌ی مدرن و عتیقه‌ی رولکس دایتونا مثل موشک قیمت پیدا کرده اند (فروش دیتونای مدرن 12400 دلار هست، ولی عمرا بتوانید یکی را که زیر 60-70 درصد قیمت پرمیوم باشد پیدا کنید).

با این حال، اگر زیر 10-15 هزار دلار می گردید، گزینه های شما کمیاب هستند. یعنی، اگر ساعت و دست سازی را دوست دارید، خودبخود به سمتی سوق داده می شوید که احتمالاً انتخاب ضعیفی نخواهید داشت.

اگر هدف شما زیر 5000 دلار است، این ساعت هایی هستند (نو، قدیمی و کار کرده) که پیشنهاد می کنیم نگاهی به آنها داشته باشید:

ساعت مچی رولکس لوکس

تقریبا هر مدل ساعت رولکس استیل

هرچند پیشنهاد دقیقی نیست، ولی این روزها غیر ممکن است که از خرید هر یک از مدلهای کاتالوگ رولکس استیل مدرن پشیمان شوید؛ حالا میخ واهید مدل های ساعت GMT-Master II باشد، سابمارینر Submariner، اکسپلورر Explorer یا حتی Air King.

رولکس در سالهای اخیر تولید خود را به سقف رسانده است، که حتی متعاقباً قیمت ها را در بازارهای دست دوم نیز بالا برده است. بعنوان مثال، پپسی بزل جی ام تی مستر دو (Pepsi-bezel GMT-Master II) که پارسال تولید شد، قیمت خرده فروشی آن به 9250 دلار رسیده است. برای یک قطعه ساعت مچی مدل ابتدایی خیلی زیاد است، ولی قسمت عجیب ماجرا اینست که این ساعت ها انقدر طرفدار دارند که دست به دست تا حدود 20 هزار دلار نیز در بازار آزاد فروخته می شوند.

برای یک ساعت مچی با نمک تر، می توانید بروید سراغ ساعت رولکس اکسپلورر، یا ایر کینگ که ب مارک های 5000 دلار نزدیک ترند، و اگر که چند سالی یا یکی دو دهه دست خودتان نگهش دارید، احتمالاً پولتان را از دست نخواهید داد.

 

ساعتهای لوکس تولید محدود

باز هم اینجا یک چتر پهنی را پیشنهاد داده ایم، ولی در عوض معیار های دقیق و مشخصی را به شما نشان می دهیم تا با پیروی از آن به اثر مورد علاقه خودتان برسید.

قبل از هر چیز، اگر تولید های محدود هزار هزار تا از آنها موجود باشد، دیگر تولید محدود محسوب نمی شوند و اگر ارزش پیدا کردن ساعت مچی برای شما مهم است، باید آنرا قلم بگیرید. هرچه تعداد موجودی آنها کمتر باشد، برای شما بهتر است، بدون توجه به قیمت اولیه ساعت.

ساعتهایی مانند پنرای برنز تولید محدود، یا اسپیدی تیوزدی امگا (سه شنبه‌ی سریع) تولید های محدود که آنلاین موجود می شوند طی سالهای اخیر خوب کار کرده اند، ولی حتی با قیمت های مناسب تر به ندرت می بینید که ساعت های تولید محدود در زمینه ارزش یابی خوب کار کنند.

نمونه های اصلی شامل برند های مستقل کم تولیدی مثل هالیوس Halios و مینگ Ming می شوند، که هردوتای آنها تقاضای بسیار بیشتر از تولیدشان دارند. از سوی دیگرِ طیف، ساعت زودیاک Zodiac (یک عضو نامشخص و خوب اجرا شده از تیم فسیل Fossil Group) یک تعدادی ساعت تولید محدود ساخت که هنوز محبوب هستند، نمونه های کمیابی که از طریق حراجی های ساعت یا فروم ها و انجمن های گفتگوی ساعت (مثل watchuseek و غیره) فروخته می شوند.

مثال دقیق آن، ساعت مچی سوپر سی ولف 68 (Super Sea Wolf 68) از جنس برنز می باشد، که تنها 82 نمونه از آن تولید شده اند. کمی بیشتر از 2000 دلار قیمت گذاری شده اند، که از  انتظار قیمت آن کمی بالاتر است، ولی از آنجایی که گیر آوردنشان تقریباً غیر ممکن است، یک عدد از آنها را اخیرا در eBay دیدم که 3995 دلار بفروش گذاشته شده بود.

 

خرید ساعت مچی کلاسیک (وینتج Vintage)

از هر کلکسیونر ساعتی که بپرسید، بدون شک به شما خواهد گفت که بازار ساعت لاکچری کلاسیک طی سالهای اخیر داغ بوده است. حراجی های فیلیپس و کریستی به قیمت های خیره کننده ای رسیده اند، و آدم های بیشتر و بیشتری وارد بیزنس خرید و فروش ساعت وینتیج می شوند. کلی مدل برای انتخاب وجود دارند، ولی ریسک هایی نیز سر راه وجود دارند.

اگر می خواهید این کار را بکنید، باید به فروشنده ای بچسبید که به او اعتماد دارید، وگر نه سر از مشکلاتی در میآورید مثل اینکه ساعت تقلبی به جای ساعت اصل به شما داده اند یا ساعت خریداری شده مشکلات مکانیکی یا ظاهری (یا هردو) را دارد، که احتمالا اینها خیلی خیلی زیاد هستند! روی اینکه از کجا ساعت بخرید حتماً مطالعه و تحقیق کامل را بکنید. نئومارکت به شما یکی از معتمد ترین فروشگاه های ساعت مچی، فروشگاه ساعت اشرافی را پیشنهاد می دهد. آنجا شما خواهید توانست با مسوولین فروشگاه پیش از خرید راهنمایی های مورد نیاز خود را دریافت کرده و هوشمندانه و با اطلاعات کافی ساعت مچی خود را خرید کنید.

دانستن اینکه ساعترا از کجا بخرید یک موضوع است، و دانستن اینکه چه ساعتی بخرید موضوع مهم دیگر است. بسیاری از برندها و مارکهای ساعت کم شناخته شده تر دارند افزایش قیمت پیدا میکنند؛ برندهایی مانند ییما Yema، ویتنویر Wittnauer، و دیگر برندها از برندی ناشناخته و نامطلوب تبدیل شده اند به برند هایی شناخته شده و پرطرفدار. در این حین، آرشیو های ساعت کلاسیک از برندهای شناخته شده ای نیز هستند که دارند افزایش قیمت پیدا می کنند.

ساعت های کلاسیک (وینتیج) هویر (Hauer) و برایتلینگ (Beritling برتلینگ)، کرونوگراف های قدیمی امگا، و حتی بعضی انواع ساعت بولوا Bulova از دهه 60 و دهه 70 میلادی از خیلی از ساعت مچیهای قدیمی تر خود ارزش بیشتری پیدا کرده اند.

 

ترجمه شده توسط نئومارکت از مقاله ای به نوشتۀ جاستین موستین فراست

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

1 دیدگاه

  1. sara jafari گفت:

    اي کاش همه مثل شما راهنمايي ميکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.