رفع محدودیت ادمین در ویندوز 10
جولای 20, 2017
پروژه تلفن پالایشگاه تبریز
پروژه نصب لاین ترمینال پالایشگاه تبریز
نوامبر 20, 2017
نمایش همه

دارک فایبر یا فیبر تاریک چیست؟

در مخابرات نوری اصطلاحی وجود دارد به نام “فیبر تاریک” یا دارک فایبر (Dark Fiber). این اصطلاح به یک بستر فیبر نوری مازاد گفته می شود که مخابرات در سطح شهر در سالهای گذشته اجرا کرده است و اکنون می تواند تعدادی از کر های این فیبر تاریک را به یک شرکت یا سازمان یا یک پروژه اختصاص دهد.

فیبر تاریک dark fiber دارک

وقتی فیبر به زیر بار می رود و تجهیزات انتقال در دو سر خط نصب و راه اندازی می گردند، به آن فیبر روشن یا لیت فایبر (Lit Fiber) می گویند.

مخابرات ایران همیشه تعدادی از خطوط مازاد فیبر نوری خود را یعنی فیبرهای تاریک را به شرکت های درخواست دهنده واگذار می کند.

بدین ترتیب، اگر سازمانی درخواست دریافت سرویس های شبکه خود بر بستر فیبر نوری را داشته باشد، مخابرات با استفاده از موجودی فیبر تاریک، دو رشته فیبر نوری را به آن سازمان اختصاص می دهد و البته بصورت ماهیانه اجاره استفاده از فیبرتاریک را نیز دریافت خواهد کرد. و تنها بخشی از مسیر نیاز به حفاری مجدد خواهد داشت تا آن سازمان بتواند یک ارتباط شبکه (MPLS – PTMP etc) را داشته باشد.

معمولاً از عبارت دارک فایبر زمانی استفاده می شود که اداره مخابرات تصمیم دارد تا ظرفیت موجود برای واگذاری ارتباطات نوری در سطح استان یا کشور را محاسبه کند.

برای کسب اطلاع از موجودی فیبر تاریک در نزدیکی سازمان خود، با ما تماس بگیرید، ما استعلام گرفته و هزینه های کابل کشی فیبر نوری را به شما اعلام خواهیم کرد.

 

4/5 - (3 امتیاز)
امین بهداروند
فارغ التحصیل کارشناسی برق مخابرات هستم. هم اکنون بعنوان کارشناس تجهیزات فیبر نوری و مخابراتی فعالیت می کنم. به زمینه های دیگر شامل برنامه نویسی vb.net و PHP و MySQL و همچنین طراحی وب سایت، طراحی گرفیکی و بازی سازی سه بعدی، بلاگ نویسی، موسیقی و... نیز علاقه مند هستم.

2 دیدگاه ها

  1. كريمي گفت:

    با سلام
    لطفا تعرفه هاي مربوط به فيبر تاريك را اعلام فرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.